Dynamisk kompetanseledelse
I en kompleks verden med høy endringstakt utfordrer Dynamisk kompetanseledelse tradisjonelle forestillinger om kompetansestyring. Denne banebrytende fagboken gir leserne en dyptgående forståelse av hvordan kompetanse kan ledes og utvikles i et kunnskapssamfunn i stadig endring.
Boken skiller mellom strategisk kompetansestyring og dynamisk kompetanseledelse. I stabile og forutsigbare tider kommer man langt med en strategisk tilnærming. Men med store og raske omveltninger, og stadig mer komplekse kompetansebehov, kreves det mer. Forfatterne argumenterer for at den dynamiske tilnærmingen til kompetanseledelse er avgjørende for å sikre organisasjoners levedyktighet og suksess i fremtiden.
Dynamisk kompetanseledelse er skrevet for studenter, ledere og HR-personell som ønsker mer dynamiske og effektive måter å arbeide med kompetanse på. Boken er nyttig for alle som ønsker å forstå ledelse av kompetanse i det 21. århundret.
Tor Endre Gustavsen er leder for avdelingen Kompetanse og kultur i Skanska Norge. Han er utdannet cand.paed. ved Universitetet i Oslo, har etterutdanning i personalledelse og 25 års erfaring med opplæring, organisasjons- og lederutvikling fra næringslivet, både i Norge og internasjonalt.
Olav Johansen er førstelektor i organisasjon og ledelse ved Kristiania og Universitetet i Sørøst-Norge, og partner i Knowledge Management Company. Han er utdannet cand.paed. ved Universitetet i Oslo med etterutdanning i organisasjonspsykologi fra BI. Han har 15 års erfaring fra næringslivet før han begynte i akademia i 2013.
HR og personalledelse
HR og personalledelse gir en innføring i viktige temaer som skal danne grunnlag for videre fordypning i et fag som favner bredt og blant annet omfatter psykologi, sosiologi, pedagogikk, statsvitenskap, antropologi, rettsvitenskap og økonomi. Den engelskspråklige forkortelsen HR (Human Resources) har gradvis etablert seg i det norske arbeidslivet som en betegnelse på fagområdet menneskelige ressurser. Boken er skrevet med bakgrunn i norske forhold og norsk lovgivning, og inneholder mange praktiske eksempler, diskusjonsoppgaver og caser fra norsk arbeidsliv.
Denne tredje utgaven er revidert og oppdatert med utgangspunkt i nyere forskning, den har fått nye caser fra arbeidslivet og inneholder to helt nye kapitler: Tariff- og lønnsforhandlinger samt personal- og HR-funksjonens historie og utvikling.
Boken passer svært godt for studenter på bachelornivå og for ledere og medarbeidere som ønsker en fordypning eller et oppslagsverk innen HR og personalledelse.
Olav Johansen er førstelektor i organisasjon og ledelse ved Kristiania og Universitetet i Sørøst-Norge, og partner i Knowledge Management Company. Han er utdannet cand.paed. fra Universitetet i Oslo og har lang erfaring med både akademisk og praktisk arbeid innen HR og ledelse. Han underviser, forsker og har fagansvar for kunnskapsledelse, forhandlinger og påvirkningsprosesser ved flere universitets- og høyskolestudier.
Helene Sætersdal er dosent i HR og jobber som dekan ved School of Communication, Leadership, and Marketing ved Kristiania. Hun har der utviklet Norges største utdannelsesmiljø innenfor HR-faget. Hun har undervist i og jobbet med organisasjons- og ledelsesfag i hele sitt yrkesliv.
Forhandling og påvirkning. Oppgavesamling med teori og løsningsforslag
Trenger du hjelp til å utvikle deg som forhandler og til å planlegge påvirkningsarbeid?
Denne boken er en case- og oppgavesamling der målet er å bygge bro mellom teori og praksis i fagområdet forhandling og påvirkning. Samlingen legger særlig vekt på praktisk forståelse og gir deg små og store oppgaver som vil hjelpe deg til å skape gode resultater i det virkelige arbeidslivet.
For å bli en god forhandler og påvirker er det lurt å øve seg med så mange virkelighetsnære situasjoner som mulig. Boken gir deg øvelser som svarer på følgende spørsmål:
• Hvilke forberedelser er avgjørende for en god forhandling?
• Hvordan øke «størrelsen på kaka»?
• Hvilke faktorer må med i strategisk påvirkning?
• Hvordan utnytte psykologiske mekanismer?
Samlingen kan brukes i undervisning i forhandling og påvirkning ved universiteter, høyskoler og i arbeidslivet. Den gir praktisk trening for nettstudenter, campusstudenter, etter- og videreutdanningsstudenter og ledere, tillitsvalgte og fagpersoner som deltar på kurs.
Olav Johansen er førstelektor i organisasjon og ledelse ved Kristiania og Universitetet i Sørøst-Norge. Her har han fagansvar for emner innen forhandling, påvirkning, kunnskapsledelse og lederutvikling. Han er utdannet Cand. Paed. fra Universitetet i Oslo med spesialisering i undervisning og ledelse og har lang erfaring fra næringslivet og som foreleser i etter- og videreutdanningskurs for ledere og tillitsvalgte.
Katusha Otter Nilsen er høyskolelektor ved Kristiania. Hun har fagansvar og underviser i forhandling og påvirkning, økonomisk historie og bærekraftig reiseliv. Hun er utdannet statsviter fra UiO og har erfaring fra statsforvaltningen, som undervisningsleder ved Holocaustsenteret og som kursholder for
Oslopolitiet, politiske ungdomsorganisasjoner og fagbevegelsen.
Hanne Stavelie er førstelelektor ved Kristiania. Hun har fagansvar og underviser i internasjonal kommunikasjon, forretningsetikk og forhandlinger, språk og akademisk skriving samt organisasjons- og ledelsesfag. Hun er Cand. Philol. med spesialisering i spansk språk og kulturkunnskap, og har en mastergrad i organisasjon, ledelse og arbeid fra Universitetet i Oslo med spesialisering i
skoleledelse og profesjonsstudier.
Forfatter(e): Olav Johansen
Forlag: Fagbokforlaget
ISBN: 9788245016659
Utgivelsesår: 2016
Utgave: 1
Pris: NOK 499
Bestill: kmc@kmc.no
Om å påvirke
Boka gir en tenkemåte rundt påvirkning som er enkel og anvendelig.
Magnus Hoem Iversen, fagbladet Kommunikasjon 1-2017
Om å påvirke handler om hvordan aktører i arbeids- og organisasjonslivet kan arbeide bevisst, planmessig og langsiktig for å nå sine mål gjennom strategisk bruk av påvirkningsprosesser.
Boken belyser i korte trekk:
1. Hvordan mennesker påvirker og påvirkes av hverandre
2. Hvordan påvirkningskreftene virker, selv om vi ikke har planlagt det
3. Hvordan påvirkningsprosesser kan struktureres etter en metode
4. Hvordan etisk bruk av påvirkning kan skape ekstraordinære resultater
Om å påvirke formidler kunnskap fra en rekke fagområder og inneholder praktiske eksempler fra norske virksomheter. Forfatteren presenterer en metode for å utvikle påvirkningsstrategier og et etisk rammeverk til hjelp for å vurdere hva som er rett å gjøre i ulike situasjoner. Til sammen vil kunnskapen, etikken og metoden hjelpe deg med å få større gjennomslagskraft og øke sannsynligheten for at du når dine mål.
Boken egner seg meget godt som grunnbok på høyskolestudier innen ledelse, organisasjon, markedsføring, salg, innkjøp, strategi, HR og personalledelse. Den egner seg også godt til etter- og videreutdanning og som grunnbok på kurs og seminarer i arbeidslivet.
Olav Johansen er utdannet cand.paed. fra Universitetet i Oslo med spesialisering i undervisning og ledelse. Han har i flere år arbeidet med å hjelpe ledere, tillitsvalgte, team og organisasjoner med påvirkningsprosesser. Han er til daglig høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania og leder av Senter for erfaringsbasert ledelse. Johansen underviser i forhandling og påvirkning ved flere høyskoler og holder foredrag og seminarer i arbeidslivet
Forfatter(e): Bastian Lie-Nielsen, Christian Winter Farstad, Christian Rangen og Sissel Naustdal
Forlag: KMC Press
ISBN: 9788292836002
Utgivelsesår: 2014
Utgave: 1
Pris: NOK 399
Bestill: kmc@kmc.no
BusinessEQ. Måling og utvikling av kunnskapsbedriften. Arbeidsbok for ledertrening
En gavepakke til lederen!
Adm. dir. i kjent norsk finansinstitusjon, etter implementering av strategiindeksen
Organisasjoner lærer gjennom individer som lærer. Individuell læring garanterer derimot ikke organisasjons læring. Uten at den enkelte lærer, lærer uansett ikke organisasjonen. Denne boken er til for at du skal kunne lære. Den er en integrert del av din ledertrening. Dine kollegaer skal gå gjennom det samme som deg. Hensikten er å kombinere individuell- og organisatorisk læring.
Gode ledere lærer kontinuerlig. De ser på sine erfaringer som læring. Men læringen er ikke alltid like effektiv. Erfar inger som ikke bearbeides gir mindre læring enn de vi reflekterer over. Ledertreningen skal gi deg og dine kollegaer trening, tid og rom til utprøving, refleksjon, samtaler og kunnskapsdeling. Ledertreningen skal gi deg verktøy til å forstå egen atferd og prestasjoner, og studere dine valg, beslutninger og handlinger. Arbeidsboken bygger på ledelses systemet BusinesSIQ og skal hjelpe deg å anvende denne tankegangen praktisk i din arbeidsdag.
Arbeidsboken vil utfordre deg på en del øvelser. Noen av dem vil du kunne oppleve som kunstige med det første. Kanskje du forteller deg selv at dette ikke er relevant, og at "dette er ikke meg". Det kan kanskje være riktig. Vi ber deg imidlertid stoppe opp en gang til å reflektere. Det hadde vært uheldig hvis det viste seg at det faktisk bare var fordi du ikke var vant til det - og det ville vise seg å være en svært god vane å ha.
Bastian Lie-Nielsen er høyskolelektor II med tverrfaglig kompetanse i ti fag ved BI, Kristiania, Universitetet i Sørøst-Norge og Barrat Due. Han har vært ansvarlig for en lang rekke organisasjons- og endringsprosjekter i offentlig og privat sektor, også internasjonalt med blant annet Rolls-Royce konsernet. Hans spesialområde er ledelses- og organisasjonspsykologi, med særlig fokus på måling og utvikling av kunnskapsbedrifter. Han har skrevet 3 fagbøker om tema, hvorav en av dem er oversatt til engelsk. Bastian er utdannet Siviløkonom MBA og kommunikolog. Bastian har vært trompetist, tenorsanger, Norgesmester (1984) i skihopp for lag (Oslo), og har Guinness verdensrekord i par-hopp fra Holmenkollen (1987) med Dag Holmen Jensen. Han var mottaker av Rotary Graduate Scholarship under sine masterstudier ved Thunderbird School of Global Management i USA.
Christian Rangen er forfatter, foredragsholder, foreleser og rådgiver innen strategisk innovasjon og ledelse. Christian har en unik evne til å bruke eksempler fra egen hverdag og koble disse opp mot verdens mest innovative og nytenkende bedrifter.
Sissel Naustdal er daglig leder i HumanPotential og jobber med utvikling av enkeltmennesker, organisasjoner, kultur og arbeidsmiljø. Hun har bakgrunn fra nasjonale og internasjonale virksomheter og har blant annet hatt en sentral rolle i oppbyggingen av HR-funksjonen i Microsoft Norge.
Christian Winther Farstad er førsteamanuensis ved institutt for ledelse og organisasjon på Kristiania. Han underviser i flere emner og programmer, med særlig fokus på ledelse. Christian har flere års erfaring med lederutvikling og organisasjonsutvikling.
Forfatter(e): Bastian Lie-Nielsen, Christian Rangen og Egill Frostmann
Forlag: KMC Press
ISBN: 9788292836019
Utgivelsesår: 2007
Utgave: 1
Pris: NOK 399
Bestill: kmc@kmc.no
BusinessEQ. Måling og utvikling av kunnskapsbedriften. Verktøy for å utvikle entusiastiske kunderelasjoner.
Få spesialister i kunnskapsledelse kan så mye om merkevarestrategi i praksis som KMC Markedsdirektør, norsk IT-selskap
Kunnskapsbedrifter som sterke merkevarer utvikler entusiastiske kunderelasjoner. De begeistrer. De skaper læring og Eureka for kunden. De utvikler psykologiske kontrakter. Vurdeririger, kunnskap og synspunkter utveksles. Kun den kommer tilbake fordi han eller hun selv har lyst. Ikke bare fordi det lønner seg, men også fordi hun lærer og får noe immaterielt, noe usynlig, noe emosjonelt. Belærer du dine kunder eller hjelper du dem å lære? Holder det med det du trenger å vite, eller får du energi av å lære noe nytt? Hegner du om egen kompetanse, eller lar du kunder og kolleger lære å mestre det du selv kan?
Merkevarebygging av kunnskapsbedrifter krever kompetanse i organisasjonspsykologi. Enkeltindividenes emo sjonelle ferdigheter i problemløsninger med kunden betyr mye. Konkret oppførsel og holdninger danner grunnlaget for sterke merkevarer. Vi vil hevde at en kunnskapsbedrift som merkevare består 2/3 av emosjonelle, og 1/3 rasjonelle drivere. Vi vet at kunder med en affektiv tilknytning nødig vil bytte leverandør. Arbeidsoppgavene i boken er derfor laget for å utvikle dine ferdigheter i å skape en holdningmessig tilknytning. Det er ikke alltid lett, men det er alltid lønnsomt.
Bastian Lie-Nielsen er høyskolelektor II med tverrfaglig kompetanse i ti fag ved BI, Kristiania, Universitetet i Sørøst-Norge og Barrat Due. Han har vært ansvarlig for en lang rekke organisasjons- og endringsprosjekter i offentlig og privat sektor, også internasjonalt med blant annet Rolls-Royce konsernet. Hans spesialområde er ledelses- og organisasjonspsykologi, med særlig fokus på måling og utvikling av kunnskapsbedrifter. Han har skrevet 3 fagbøker om tema, hvorav en av dem er oversatt til engelsk. Bastian er utdannet Siviløkonom MBA og kommunikolog. Bastian har vært trompetist, tenorsanger, Norgesmester (1984) i skihopp for lag (Oslo), og har Guinness verdensrekord i par-hopp fra Holmenkollen (1987) med Dag Holmen Jensen. Han var mottaker av Rotary Graduate Scholarship under sine masterstudier ved Thunderbird School of Global Management i USA.
Christian Rangen er forfatter, foredragsholder, foreleser og rådgiver innen strategisk innovasjon og ledelse. Christian har en unik evne til å bruke eksempler fra egen hverdag og koble disse opp mot verdens mest innovative og nytenkende bedrifter.
Per-Egill Frostmann er rådgiver og coach i FMC Executive og executive coach for the Oxford Group Coaching i England. Han har siden 1983 arbeidet som rådgiver og samtalepartner for ledere og har betydelig erfaring med å definere, utvikle og levere strategisk leder- og organisasjonsutvikling.
Forfatter(e): Bastian Lie-Nielsen og Christian Rangen
Forlag: Mindstep
ISBN: 9788299668118
Utgivelsesår: 2004
Utgave: 1
Pris: NOK 499
Bestill: kmc@kmc.no
BusinessIQ. Måling og utvikling av kunnskapsbedriften
BusinessIQ har vokst frem innenfor rammen av Forum og Konsortium for Intellektuell Kapital. Denne boken skal være en praktisk støtte for ledere som bruker BusinessIQ og modeller for intellektuell kapital. Den er et solid bidrag til nytt ledelsessystem.
Ledelse av kunnskapsbedrifter stiller andre krav til lederskap enn hva som var gjeldende i industrisamfunnet. Når mennesket er den viktigste ressursen får uttrykket "rasjonalitet" et annet innhold. Mennesket er mer drevet av emosjoner og relasjoner enn de fleste er klar over. Lederen må i større grad gi fra seg kontroll - for å få kontroll. Et nytt ledelsessystem kan hjelpe oss med å forstå dynamikken i kunnskaps- og følelsesrommet som kunder og medarbeidere møtes i hver dag. På børsen har det i lang tid vært tydelig med den økende avstanden mellom markedsverdier og bokførte verdier.
BusinessIQ er et bidrag til et nytt ledelsessystem. Rammeverket hjelper ledere å mestre dynamikken i kunnskaps- og følelsesrommet. BusinessIQ har vokst frem i samarbeid med en rekke ledere og fagfolk på strategi, ledelse- og styring av kunnskapsbedrifter. Boken er full av konkrete eksempler og maler.
Bastian Lie-Nielsen er høyskolelektor II med tverrfaglig kompetanse i ti fag ved BI, Kristiania, Universitetet i Sørøst-Norge og Barrat Due. Han har vært ansvarlig for en lang rekke organisasjons- og endringsprosjekter i offentlig og privat sektor, også internasjonalt med blant annet Rolls-Royce konsernet. Hans spesialområde er ledelses- og organisasjonspsykologi, med særlig fokus på måling og utvikling av kunnskapsbedrifter. Han har skrevet 3 fagbøker om tema, hvorav en av dem er oversatt til engelsk. Bastian er utdannet Siviløkonom MBA og kommunikolog. Bastian har vært trompetist, tenorsanger, Norgesmester (1984) i skihopp for lag (Oslo), og har Guinness verdensrekord i par-hopp fra Holmenkollen (1987) med Dag Holmen Jensen. Han var mottaker av Rotary Graduate Scholarship under sine masterstudier ved Thunderbird School of Global Management i USA.
Christian Rangen er forfatter, foredragsholder, foreleser og rådgiver innen strategisk innovasjon og ledelse. Christian har en unik evne til å bruke eksempler fra egen hverdag og koble disse opp mot verdens mest innovative og nytenkende bedrifter.