Strategiledelse

Gjennomføringskraft i praksis

Strategiarbeid i enhver virksomhet har minst to hovedformer. For det første har vi strategiarbeid som dokumentasjon: Analyser, planer, dokumenter, rapporter og presentasjoner. Denne typen strategiarbeid er primært utviklet for å kommunisere oppover eller utover, mot styrende organer, beslutningstakere eller investormiljøer. Formålet er ofte å skape et attraktivt bilde av virksomheten, bygge tillit og tiltrekke seg kapital eller støtte. Strategidokumenter får dermed et spesialisert formål: Å overbevise og tiltrekke gjennom «glansbilder» og fremheving av styrker og potensial. Den andre formen for strategiarbeid blir ofte undervurdert, og det er strategiarbeid som gjennomføring. Dette handler om hvordan strategien faktisk skal leve innover og med organisasjonen, altså hvordan strategien skal settes ut i livet sammen med medarbeiderne, i det daglige arbeidet. I kunnskapsbedrifter, og i vårt system for kunnskapsledelse, handler strategiarbeid først og fremst om å påvirke strategisk atferd: A få den enkelte medarbeider til å levere bedre på strategiens innhold og mål. Selvstendige, kompetente og ressurssterke medarbeidere har et grunnleggende behov for autonomi. For slike kunnskapsarbeidere fungerer det dårlig å få detaljert beskjed om hva og hvordan oppgaver skal løses. Ledelse må handle mindre om kontroll og mer om å skape oppdagelse av retning og mening. Når kunnskapsarbeidere får rom og ansvar til å bruke eget skjønn og egen dømmekraft, blir de i praksis et intelligent system for å fange opp underliggende drivkrefter og endringer utenfra. Dette gir kunnskapsbedriften en ganske formidabel tilpasningsevne, fordi hele organisasjonen fungerer som en levende organisme som kontinuerlig orienterer seg mot hva som er klokt å justere, forbedre og endre.

Strategiindeksen - måling

Sett fokus på strategiledelse gjennom en enkel måling. Vi har identifisert 6 drivere for strategiledelse.

  1. Jeg kjenner til og forstår strategien i selskapet

  2. Jeg er entusiastisk over selskapets mål og ambisjoner

  3. Jeg bidrar daglig til å realisere selskapets strategi

  4. Jeg har det jeg trenger for å gjøre en god jobb

  5. Jeg er stolt over å fortelle at jeg jobber i selskapet

  6. Jeg forsøker stadig ut nye måter å gjøre jobben min på

Samtalekort - kollektiv utforskning

Vi har utviklet 30 åpne strategiske spørsmål om strategiledelse. Åpne spørsmål er genialt for å forløse kollektiv kunnskap. Når vi sier strategiske, så betyr det at spørsmålene gir en strategisk retning: De vil aktivere samtaler som berører de 6 driverne. Hvis dere snakker om disse spørsmålene så kan vi garantere at dere snakker om viktige elementer ved strategiledelse. Samtalekortene kan bestilles i vår nettbutikk.

Verktøy - trening

For å trene på driverne i strategiindeksen, har vi utviklet en rekke verktøy. Her er 6 av dem, ett verktøy for hver driver:

  1. Navn

  2. Navn

  3. Navn

  4. Navn

  5. Navn (last ned her)

  6. Navn (last ned her)

For å øke effekten av læringsprosessen, anbefaler vi at dere strekker arbeidet ut over noe tid. Kontinuitet og repetisjon kan ikke undervurderes. Vi hjelper dere med å lage gode og helhetlige prosesser, gjerne også supplert med faglige foredrag og workshops.

Ta kontakt for en uforpliktende prat.