Strategisk kunnskapsledelse

Jobber du med kunnskap- og kompetanseutvikling på strategisk nivå?

Sjansen er stor for at du har mer uforløst kompetanse i rekkene enn du tror.

En dynamisk måte å jobbe med kompetanse

Frederick Taylor var blant de første til å systematisere forståelsen av hvordan verdier skapes i organisasjoner. Han mente forenkling, strukturering og formalisering var måten å sikre kvalitet, effektivitet og produktivitet. Dette gjennom høyere grad av styring, kontroll og koordinering av belønning og straff. Det var fokus på oppgavene, mindre på individ og gruppe. Taylors tanker revolusjonerte den gang, og er på mange måter grunnsteiner i hvordan våre organisasjoner har utviklet seg de siste hundre årene.

Kunnskapsorganisasjoner utfordrer dette synet. Med større dynamikk og mer komplekse oppgaver stilles det andre krav til ferdigheter, kompetanse og samspill. For kunnskapsledere er for mye styring, kontroll, belønning og straff direkte forbundet med høyere turnover, sykefravær, lavere motivasjon, dårligere prestasjoner og resultater.

Kunnskapsledelse er å utvikle ferdigheter - fremfor kunnskapen isolert. I arbeidet med å utvikle en smartere organisasjon med engasjerte ledere og medarbeidere skiller vi mellom taus og eksplisitt kunnskap og læring. Det er delingen av kunnskap mellom medarbeidere, virksomhetens systemer og kunder som skaper verdi. Ikke først og fremst besittelsen av kunnskap.

dagskurs i

Onsdag 10. mai | 09:00 - 16.00

Drammensveien 288, Oslo (kart)

Pris: NOK 4.900,- 3.900,-

Strategisk kunnskapsledelse


Dette kurset er designet for å gi en dypere og mer helhetlig innsikt i hvordan jobbe målrettet og smart med kunnskap og kompetanse. Vi skal blant annet gå gjennom hvordan:

  • analysere, dokumentere og forankre kompetansebehov

  • strategisk aktivitetsplanlegging og målsetting

  • måle progresjon og læringsutbytte

  • opprettholde indre motivasjon og forpliktelse til kompetansetiltak

  • bruke styringssystemer effektivt i beslutningsprosesser

Mye av kurset baserer seg på verktøyene, metoden og innholdet i bøkene BusinessIQ og BusinessEQ. Begge inngår i kursmaterialet.

  • "En dramaturgisk velregissert møteplass der mennesker med ulik erfaring byr på seg selv og personlige oppdagelser settes i en sammenheng, systematiseres og i sum utgjør en kunnskaps-, og verdiplattform som er avgjørende for Norges videre utvikling."

  • "Det komplekse omformes til en god, enkel og praktisk læringsarena som oppleves godt – og gjør en vel. "

  • "Programmet er som et kinderegg - smaken av ny kompetanse som motiverer - noe nytt å bygge videre på - ren nytelse da det er et fristed fra normale dagers oppgaver."

  • "Bastian og de eksterne veilederne er helt fantastiske og kloke mennesker som er verdt kurset helt alene."

Bastian Lie-Nielsen

og har jobbet med måling og utvikling av kunnskapsbedrifter i over 20 år. Jeg er svært opptatt av hva som er felles mellom fag og foreleser som høyskolelektor i mer enn 10 emner. Jeg har medforfattet tre bøker i kunnskapsledelse.

Jeg heter

Dette kurset kan også leveres bedriftsinternt.

Ved interesse ta kontakt.