Strategisk kunnskapsledelse
Jobber du med kunnskap- og kompetanseutvikling på strategisk nivå?
Sjansen er stor for at du har mer uforløst kompetanse i rekkene enn du tror.
En dynamisk måte å jobbe med kompetanse
Frederick Taylor var blant de første til å systematisere forståelsen av hvordan verdier skapes i organisasjoner. Han mente forenkling, strukturering og formalisering var måten å sikre kvalitet, effektivitet og produktivitet. Dette gjennom høyere grad av styring, kontroll og koordinering av belønning og straff. Det var fokus på oppgavene, mindre på individ og gruppe. Taylors tanker revolusjonerte den gang, og er på mange måter grunnsteiner i hvordan våre organisasjoner har utviklet seg de siste hundre årene.
Kunnskapsorganisasjoner utfordrer dette synet. Med større dynamikk og mer komplekse oppgaver stilles det andre krav til ferdigheter, kompetanse og samspill. For kunnskapsledere er for mye styring, kontroll, belønning og straff direkte forbundet med høyere turnover, sykefravær, lavere motivasjon, dårligere prestasjoner og resultater.
Kunnskapsledelse er å utvikle ferdigheter - fremfor kunnskapen isolert. I arbeidet med å utvikle en smartere organisasjon med engasjerte ledere og medarbeidere skiller vi mellom taus og eksplisitt kunnskap og læring. Det er delingen av kunnskap mellom medarbeidere, virksomhetens systemer og kunder som skaper verdi. Ikke først og fremst besittelsen av kunnskap.
dagskurs i
Strategisk kunnskapsledelse
Dette kurset er designet for å gi en dypere og mer helhetlig innsikt i hvordan jobbe målrettet og smart med kunnskap og kompetanse. Vi skal blant annet gå gjennom hvordan:
analysere, dokumentere og forankre kompetansebehov
strategisk aktivitetsplanlegging og målsetting
måle progresjon og læringsutbytte
opprettholde indre motivasjon og forpliktelse til kompetansetiltak
bruke styringssystemer effektivt i beslutningsprosesser
Mye av kurset baserer seg på verktøyene, metoden og innholdet i bøkene BusinessIQ og BusinessEQ. Begge inngår i kursmaterialet.
Bastian Lie-Nielsen
og har jobbet med måling og utvikling av kunnskapsbedrifter i over 20 år. Jeg er svært opptatt av hva som er felles mellom fag og foreleser som høyskolelektor i mer enn 10 emner. Jeg har medforfattet tre bøker i kunnskapsledelse.
Jeg heter
Dette kurset kan også leveres bedriftsinternt.
Ved interesse ta kontakt.