kunnskapsledelse

business IQ | business EQ

emosjonelt smartere organisasjoner

Ledelse i kunnskapsbedrifter stiller andre krav til lederskap enn industrisamfunnet. Lederen må i større grad gi fra seg kontroll for å få kontroll. Mennesket er mer drevet av emosjoner og relasjoner enn vi er klar over. Vårt ledelsessystem BusinessIQ hjelper oss til å forstå og utvikle relasjoner, samspill og kommunikasjon i kunnskaps-, og følelsesrommet som kunder og medarbeidere møtes i hver dag.


kunnskapsstrategier

Ønsker du en bærekraftig kunnskapsstrategi? Vet du hva som virker, for hvem og hvordan? Flere og flere kunnskapsbedrifter ønsker å bevege seg fra styring, kontroll og ytre motivasjon til å få indre motiverte kunnskapsarbeidere som leder seg selv. Da vil vi vite hvilke tiltak, kurs og trening som gir resultater og leverer på strategien. Nordisk motivasjonsbarometer (NMB) er et verktøy utviklet for dette formålet. En slik analyse ligger bak en kunnskapsstrategi som bidrar på bunnlinjen.


Vi skaper resultater gjennom forståelse av psykologi (hvordan mennesker handler og tenker), sosiologi (hvordan mennesker fungerer sammen) og pedagogikk (hvordan mennesker forstår, lærer, deler og anvender kunnskap).

  1. Kunnskapsbedrifter leverer først og fremst gjennom kunnskapsarbeidere som leder og disiplinerer seg selv (verktøy: selvlederindeksen).

  2. Kunnskapsarbeidere fungerer best når de jobber på lag (verktøy: relasjonsindeksen).

  3. Kunnskapsarbeidere presterer bedre når alle går i samme retning (verktøy: strategiindeksen).

  4. Kunnskapsarbeidere blir best når alle følger de samme spillereglene for samspill og kunnskapsdeling (verktøy: verdi- og kulturindeksen).

  5. Kunnskapsarbeidere trives og lærer best sammen med kundene (verktøy: kunderelasjonsindeksen).

operativ kunnskapsledelse

Allerede i 2001 skrev sjefredaktør Thomas Stewart en helsides artikkel i Fortune Magazine om vårt arbeid med måling og utvikling i kunnskapsbedrifter som i dag er blitt BusinessIQ og BusinessEQ.